Test om du har Modic forandringer

Har du Modic forandringer?    Prøv testen:

Hvis du kan svare ja til 3 af disse spørgsmål, er der stor sandsynlighed for, at du har Modic forandringer.

1. Har du ondt i ryggen om natten?
2. Bliver du vækket af dine smerter i løbet af natten, når du vil vende dig i sengen?
3. Er smerterne værre om morgenen, mindre op af dagen og forværres de igen sidst på eftermiddagen?
4. Har du ondt dybt i lænden og måske også med udstråling til ballerne eller et eller begge ben?
5. Bliver dine smerter værre når du laver rygtræning eller går i motionscenter eller i bedste fald er de uforandrede?
6. Har du fået taget et røntgenbillede, og af din læge fået at vide, at det viser diskus degeneration?
7. Har du altid eller næsten altid ondt? Smerterne kan variere i løbet af dagen, men de er aldrig helt væk.
8. Har du prøvet mange forskellige behandlinger mod normale rygsmerter uden at nogen af behandlingerne har givet en markant forbedring?
9. Får du ondt, når du vender dig i sengen?
10. Får du flere smerter, når du udfører fysisk arbejde?

Måske har du Modic forandringer selvom det ikke står i MR-beskrivelsen.

Man kan godt have Modic forandringer uden at det står beskrevet i beskrivelsen fra radiologisk afdeling. For det første er der stadigvæk radiologer der vælger ikke at beskrive Modic forandringer selvom de er tydelige på MR-scanningen.
For det andet kan Modic forandringer beskrives med andre ord og det er ikke forkert. Hvis der på din MR-beskrivelse står "fedtdegeneration i endeplader og corpora", "knogleødem i vertebrae", "ødem i dækpladerne", "fedtinfiltration i dækpladen" så er det meget sandsynligt at du har Modic forandringer. Det er bare en anden måde at beskrive det der er i en Modic forandring.

Modicklinikken | Jernbanegade 4, 3. sal, 5000 Odense C.  | Tlf.: 21 83 04 43